Direktlänk till inlägg 6 juli 2012

Malmö brygghus

Av Hemlig Matgäst - 6 juli 2012 17:45

Malmö brygghus ligger väldigt nära/på möllan. I korsningen Bergsgatan-Möllevångsgatan närmare bestämt. Som namnet antyder sysslar man här mer med dryck än mat. 

Gästerna består av ett väldigt blandat klientel. Vid besöket kunde skådas så vitt skilda personligheter som cigarrökande direktörstyper, skinheads och ölprovande damer i 30årsåldern. Även ett och annat kärlekspar kunde ses här.

Är man på möllan så vill man gärna prova och bedömma ett ställe efter dess hamburgare. Tror inte det finns en enda restuarang i området som inte har hamburgare. Tyvärr har några gått från de hemmagjorda och börjat servera vanliga burgare av typen man gör hemma, alltså Scans snabburgare medSkogaholmsbröd och till detta Felix pommes frites. Usch och fy! Sånt äter jag kanske hemma men vill jag äta sånt ute går jag till Sibylla....

Här måste jag ge en stor eloge till Malmö brygghus som inte bara gör egna burgare utan gör det väldigt bra OCH till råga på allt har en egen stil dessutom...


Burgaren kallas Bryggarburgare och är enligt menyn veteölsmörad och innehåller koriander och vitlök. Serveras med mormors hemmabakta bröd. Huruvida mormor verkligen huserar i köket här låter jag vara osagt men nog hade det varit festligt att bland möllevångens alla hippa kockar finna en gumma som stod och baka hamburgerbröd för fulla muggar.

Beställningen görs i baren där man samtidigt betalar vilket ju kan vara skönt ibland och minskar servitörernas spring mellan borden även om de alltid finns diskret tillhanda.

Nåväl, in kommer en smått enorm hamburgare. Vid första anblick ser brödet lite bränt ut men det ska visa sig att det är absolut inget som stör. Köttbiten är kompakt och tillbehören saltgurka, tomatsalsa och hemmagjord dressing kommer i små skålar bredvid. Trevligt och fint och ger ett intryck av att man tar enkel mat som hamburgare på allvar.

På själva burgaren finns bara ost och tomat. Till detta väljer personalen ett öl som skall passa till vilket det också gör ganska bra. Av koriandern som utlovats märker jag inte mycket  men däremot vitlöken attackerar mig plötsligt efter ett tags ätande på denna delika anrättning. Det piffar verkligen upp! Klyftpotatisen som serveras till lämnar däremot mer att önska. Hade jag lagat det hemma hade de fått minst 10 minuter till i ugnen... Lyckligtvis var där bara ett fåtal och själva hamburgaren så mättande att de inte behövdes.

Läget för denna uteservering är lite trist mitt i en vältrafikerad korsning men många möllangäster vill ha det lite livligt så man får väl ta seden dit man kommer.

Priset var också överkomligt 105 kronor plus ölen som är ett måste när man är på ett brygghus känns mycket överkomligt. Hit går man igen och då passar man på att testa ölprovningsbrickan som såg trevlig ut och säkert roar ett sällskap en längre stund.

Betyget blir fyra himmelsblå matchställ.


www.malmobrygghus.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hemlig Matgäst - 16 augusti 2012 11:49


  Thairestarungerna kring Möllevångstorget står nästan på rad och så gör också kvaliteten och priserna. För studenten finns billiga Thai-thai och sedan kan det bara bli sämre prismässigt och bättre matmässigt. Denna lunch valde jag att äta på en av ...

Av Hemlig Matgäst - 24 juli 2012 15:32

Mitt på krogtäta Möllan ligger detta hak som för många är synonymt med sommar, sol och en pilsner på uteserveringen. Just att detta är ett typiskt ölsjapp gör det så intressant att se vad de kan åstadkomma i matväg. Denna lunch ekar torget ovanligt...

Av Hemlig Matgäst - 19 juli 2012 19:56


Det blev minsann ett besök på anrika Cafe Gustav Adolf idag. Som namnet säger ligger stället mitt på GAT. Placerat mitt i vimlet med trafiken intill så kan man inte säga att det är ett ställe för avkoppling utan snarare ett ställe för folk i farte...

Av Hemlig Matgäst - 10 juli 2012 17:43

Efter en längre tids spaning på detta ställe fattade jag äntligen mod och tog plats på detta ställe som ligger precis runt om hörnan på Lilla torg. Om man sitter på uteserveringen som jag gjorde vid mitt besök så passerar en hel del folk, inte minst ...

Av Hemlig Matgäst - 6 juli 2012 18:21

Luncha kan man göra på olika vis i stan och ibland faller det sig så att man tar det ställe som råkar gå förbi. Så också i detta fall. I trakterna kring malmöhus museum finns inte så mycket att välja på om man är museebesökare utan det blir antingen ...

Presentation

Tänkte recensera deresturanger i som jag äter på. Jag är ingen gourmet utan en helt vanlig gäst som inte vältrar mig i anklever eller konstigheter. Däremot äter jag vanlig mat till vanliga priser.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Malmoemat


Ovido - Quiz & Flashcards